1. Co tě přimělo přejít na magisterské studium na FHS?
Nabídka magisterských oborů FHS mě zaujala především jako možnost ponořit se do nového oboru. Většina jiných navazujících magisterských oborů spíše doplňuje a prohlubuje bakalářské programy. Magisterské studium na FHS umožňuje začít s oborem novým, avšak s dostatečnou erudicí díky osvojené metodologii humanitních věd, kterou mají studující z bakaláře FHS či odjinud. Rozmýšlel jsem také studium antropologie, nakonec jsem rád, že jsem zvolil sémiotiku, kterou FHS nabízí jako jediná fakulta v ČR.
2. Zúročil jsi v rámci magisterského studia znalosti z předchozího studia?
Studoval jsem estetiku na FF UK a po nástupu na EKS jsem si připadal jako jeden z nejpřipravenějších spolužáků. Jde o příbuzné obory, kterým je vlastní snaha o širší pohled neomezený na jednotlivé umělecké druhy a způsoby komunikace. Zúročil a prohloubil jsem tak znalosti z literární vědy, vizuálních studií i teorií kultury. Největší radost jsem pak měl z toho, že jsem je mohl aplikovat i mimo úzký svět západního „vysokého“ umění.
3. Co ti EKS dalo a vzalo?
Na studiu EKS jsem oceňoval především obrovský rozhled přednášejících a šíři zkoumaných témat. Ta je způsobena také obecnou otevřeností katedry novým tématům a přístupům, která se neomezuje na historický výklad teorií „velkých jmen“ oboru, jak jsem jej často znal z estetiky. Jako první ročník nové akreditace spojený s covidovou krizí měl náš ročník trochu zmatečný a nestandardní průběh studia, který se pro budoucí kolegy jistě více usadí. Zároveň jsem však velmi ocenil možnost navštěvovat i pestrou nabídku bakalářských kurzů FHS.
4. Jaké důvody tě vedly k pokračování ve formě doktorského studia?
Nad doktorátem jsem uvažoval již od začátku studia a důvody, které mě vedly k zápisu na navazující obor Sémiotika a filosofie komunikace, jsou skoro všechny popsány v předchozím odstavci. Jsou jimi otevřenost katedry novým tématům a možnost zabývat se ještě pár let problematikou, která mě osobně velmi zajímá a baví.
5. Z jakého důvodu sis vybral svoje dizertační téma?
Téma mé dizertační práce je „Camp v populární internetové kultuře“, což zní jako poměrně úzký a okrajový předmět studia. Tím v určitém ohledu skutečně je – campu jako specifické vnímavosti queer kultury se v Čechách věnuje pouze jediný akademik (Peter Demeter) a v běžném diskurzu jde o zcela neznámý pojem. Tématu jsem se chtěl věnovat už na bakaláři, ale právě z důvodu okrajovosti tématu, které na katedře estetiky nikdo neznal a neřešil, jsem nakonec zvolil něco jiného. Mám proto velkou radost, že se k němu mohu vrátit v rámci doktorátu, a to ještě v kombinaci s dalším extrémně zajímavým tématem, participativní kulturou internetu, které se mj. věnuje doktorka Řehořová. Právě toto spojení však dle mého názoru klade mnohem obecnější otázky, kterými se zabývá i neakademické prostředí, jako jsou performativnost rolí v rámci interakce na internetu, specifické vnímavosti internetových subkultur a jejich vliv na širší kulturu či vztah výtvorů uživatelské kreativity k profesionálním masmediálním obsahům.
Studijní program EKS
Fakulta humanitních studií
Univerzita Karlova
Pátkova 2137/5
182 00 Praha 8 - Libeň
kancelář 2.19
garant studijního programu
tajemnice