Témata k SZZ Literární věda (pro imatrikulaci od roku 2019) ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Studující si během zkoušky vylosuje z každého z následujúcích dvou okruhů jedno téma a odp Narativita v nefikčních žánrech a Strukturální poetika vyprávění 1. Vysvětli Proppovu metodu: její východiska, základní teze a představu skladby vyprávění. 2. Jak rozumí Tomaševskij motivům? Jaké typy motivací uvádí? Vysvětli je. 3. Jaký je podle Tomaševského vztah čtenáře a díla? Jakými způsoby stimuluje čtenářovu poz příklady. 4. Podle Tomaševského vysvětli statické a dynamické motivy, volné a vázané. Jakou roli hra 5. Jak můžeme rozumět funkčnosti v rámci literárního díla – s ohledem na autory jakými jso Barthes. 6. Představ základní dichotomii fabule a syžetu; proveď její kritiku v intencích Jonathana 7. Vysvětli, jak vybraní formalisté a strukturalisté pojímají románovou postavu (Propp, To Barthes, Todorov, Bremond). 8. Jaké tři popisné úrovně zavádí Roland Barthes v Úvodu do strukturální analýzy vyprávění z nich charakterizuj a vztáhni tento model k tradiční dichotomii fabule a syžetu. 9. Charakterizuj rovinu funkcí podle Rolanda Barthese. Vyjmenuj, vysvětli a na příkladech jednotlivé druhy funkčních vztahů. 10. Vysvětli a kriticky reflektuj metaforu smrti autora (Roland Barthes). 11. Lze chápat narativní cyklus (Bremond) jako obecný rámec fungování literárního díla? Po 12. Jak můžeme chápat a definovat narativitu v nefikčních žánrech? Vysvětli a na zvoleném ilustruj. 13. V intencích Clauda Bremonda kriticky zhodnoť přínos a problematická místa Proppovy Mor 14. Jak můžeme chápat proliferační efekty fikce? Jakou roli zde hraje nápodoba, na jaké úr 15. Představ základní schéma fungování literárního díla podle Clauda Bremonda. 16. Zaměř se na pojmy realistický efekt, dojem skutečnosti, realistická iluze a vysvětli j Barthesovy eseje „Efekt reálného“ a Tomaševského „Tématiky“). 17. Charakterizuj a vysvětli interpretační přístup Tzvetana Todorova k Nebezpečným známost 18. Jakým způsobem Todorov analyzuje svět Nebezpečných známostí? Jaká základní pravidla pr podle něj platí? 19. Co rozumí Todorov dvojím narušením řádu? Vysvětli. Představuje narušení řádu obecný ry díla? Lze jej využít jako typologické kritérium? 20. Jak můžeme v rámci strukturalismu chápat příběh? Jako teoretickou konstrukci, jako to, Existuje příběh sám o sobě? Můžeme chápat příběh jako strukturu abstrahovanou z událostí? 21. Jak Barthes chápe diskurs historie? Co proti tomuto pojetí namítá Lubomír Doležel (Fik období postmoderny)? 22. Můžeme charakterizovat Havlovu Moc bezmocných jako legitimizační vyprávění? Vysvětli, meze tohoto přístupu. 23. Na příkladu Hrabalova textu „Totální strachy“ charakterizuj delegitimizační způsob vyp legitimizačnímu). 24. Vysvětli model nespontánní touhy podle Girardovy Lži romantismu a pravdy románu. Jakým Girardovu hypotézu využít při reflexi přesvědčivosti literárního díla a při popisu mechani nefikčních žánrech? 25. Zvol si libovolný nefikční text a proveď na něm analýzu, jako by se jednalo o fikční ž 26. V čem spočívá mechanismus přesvědčivosti v nefikčních žánrech (rozumí se, že jej přejí díla, z narativity). 27. Jakou roli hraje subjektivita a objektivita ve vyprávění? - charakterizuj je. Jak tyto využít při interpretaci přesvědčivosti v nefikčních žánrech (pokud jde o rekurenci, afekti Tomaševského stať „Tématika“ a Todorovovu studii „Kategorie literárního vyprávění“. Bible jako velký kód literatury a Kapitoly z teorie románu 1. Bible a literatura vs. Bible jako literatura – vysvětli problém, který popisuje Northro zvolené pasáži z Bible ukaž napětí mezi četbou tohoto textu v náboženském a literárním kon 2. Typologie – vysvětli pojem, udej alespoň tři příklady odpovídajících si pasáží ze Staré Zákona. Charakterizuj celou křesťanskou Bibli jako ucelené dílo, představ její strukturu, argumenty proti její jednotě. Představ zahrnuté literární žánry a typy. 3. Starý Zákon – vysvětli hlavní rozdíly oproti Židovské bibli. Analyzuj zvolenou knihu SZ dílo (s užitím zvoleného přístupu). 4. Nový Zákon – vysvětli okolnosti vzniku v pozdní antice a pojmy kánon, kanonizace, apokr pseudepigrafon, církevní Otcové, Septuaginta, Vulgata. Analyzuj zvolenou knihu NZ jako lit užitím zvoleného přístupu). 5. Převyprávění – zvol si literární dílo, které lze nazvat převyprávěním nějaké části Bibl vztah k Bibli – charakter, důvody a důsledky posunů. 6. Intertextualita – zvol si literární dílo, které pracuje s Biblí intertextuálním způsobe převyprávění). Popiš jeho vztah k Bibli – charakter, důvody a důsledky posunů. 7. Překlad – představ obecně problematiku překladu ve vztahu k významovým rovinám a účinku zvolené pasáži z Bible a jejích překladech. 8. Stručně charakterizujte pojem „formální realismus“ (Ian Watt). 9. Jmenujte – podle Iana Watta – alespoň dva specifické rysy románového narativu oproti st formám. 10. Čím je podle Watta charakterizován prostor v románu oproti starším literárním formám? 11. Jmenujte alespoň jeden specifický postup, jakého k vytvoření „dojmu reality“ používá D už v Moll Flandersové nebo v Robinsonu Crusoe). 12. Uveďte alespoň jednu „výhodu“ a jednu „nevýhodu“ epistolární formy, jak byla charakter kursu Kapitoly z teorie románu. 13. Má epistolární forma nějaké pokračovatele v moderní literatuře (nemusí to být v doslov román v dopisech, ale ve smyslu narativních rysů epistolární formy, jak byla charakterizov Kapitoly z teorie románu)? 14. Co je polopřímá řeč? Charakterizujte ji a uveďte příklad. 15. Stručně charakterizujte pojem „fantasma“. 16. Jaký je rozdíl mezi polopřímou řečí a vnitřním monologem, jak byl tematizován během ku 17. Stručně charakterizujte „politiku literatury“, jak ji chápe Jacques Ranci?re. 18. Charakterizujte pojem „vševědoucí“ či „telepatický“ vypravěč (Hillis Miller). 19. Uveďte základní charakteristiku „vypravěče“ v Robbe-Grilletově Žárlivosti.