Sémiotika médií ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Vizuální kultura, média a kulturní paměť Obrazy představují klíčový komunikační nástroj nejen v oblasti politiky, reklamy či zpravo digitálním médiím v čím dál větší míře prostupují naše každodenní životy a formují naši zk světem. Studium vizuální kultury zaměřuje pozornost jednak na tradiční oblasti produkce ob výtvarné umění či filmová tvorba, neopomíjí však ani nově vznikající fenomény, které se po v souvislosti s rozšířením digitálních technologií (meme kultura, vizualizace, CGI atd.). kterými se v tomto kontextu budeme zabývat patří role obrazů pro vytváření kulturních význ obrazu, obrazy jako nástroje poznání (využití vizuálních obrazů, zejména fotografií, v pří sociálních vědách), dále například otázky související s konvergencí médií a cirkulací urči motivů napříč různými platformami a mediálními formáty (inter–vizuální vztahy mezi obrazy: apropriace, odkazy…). Fungování obrazů, vytvořených v různých kulturních, historických a mediálních kontextech, komunikačních médií přibližuje předmět Dějiny a teorie média obrazu [ URL "https://is.cuni predmety/index.php?do=predmet&kod=YMSMK003P"] . Jeho cílem je zároveň představit vybrané p interpretaci různých typů obrazů. Podrobněji a s užším zaměřením na oblast filmové tvorby týkající se interpretačních metod pojednány v rámci kurzu Filmová analýza a interpretace [ is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=YMSMK031PV"] . Aktuálním fenoménům sp do naopak velmi široce vymezené oblasti je věnován seminář Současná vizuální kultura [ URL is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=YMSMK037PV"] , jehož obsah do značné studenti výběrem témat svých prezentací. Specifický kontext studia (vizuálních) médií nabí a kulturní paměť [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=YMSMK na zkoumání role, jakou při formování sdílené, kulturně zprostředkované paměti sehrávají j obrazy (fotografie, filmy, komiksy…), jednak specializované instituce (galerie, archivy, m smyslem je uchovávání a zpřístupňování kulturního dědictví. Další předměty v naší nabídce uvedená témata rozvíjejí dalším směry. Mytopoetika digitální rétoriky obrazů a ikonologická analýza aktuálních mediálních fenoménů [ URL "https://is.cu predmety/index.php?do=predmet&kod=YMSMK010P"] využívá k analýze současné vizuální kultury a poukazováním na nečekané souvislosti ukazuje, kde leží kořeny dnešní obraznosti. Otázku pro studium kulturní paměti: jakou roli v přítomnosti hrají „kanonická“ díla minulosti? kr věnovaných primárně vizuálním médiím tematizuje také předmět Bible jako velký kód literatu "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=YMSMK006P"] . Možnosti, kter mediálních obsahů nabízí sémiotika jsou podrobně představeny v rámci Mediální sémiotiky [ is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=YMSMK007P"] a Sémiotiky reklamy [ URL is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=YMSMK008P"] . Pojmy naratologie, kter mohou osvojit v předmětech Narativita v nefikčních žánrech [ URL "https://is.cuni.cz/studi index.php?do=predmet&kod=YMSMK009P"] či Strukturální poetika vyprávění zase [ URL "https:/ studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=YMSMK004P"] představují vhodný základ pro studiu formátů jako je film, komiks či videohra, které vedle obrazu pracují také s narativní slož Digitální média Mapování neustále se měnícího mediálního prostředí a v něm probíhajících komunikačních pro součástí studia EKS. Jako humanitní obor se přitom zaměřujeme zejména na sociální a kultur používání digitálních médií. V době, kdy se mediální technologie stále více začleňují prak všech sfér kulturního, sociálního i osobního života je porozumění principům jejich působen podmínkou pro porozumění změnám, k nimž v těchto oblastech dochází v posledních desetiletí EKS je jednak uplatnění sémiotické optiky při studiu digitální kultury, jednak zkoumání tz médií“ - internetu, digitální fotografie, filmu a televize – s ohledem na kontext historic vývoje médií. V této perspektivě nahlížíme i koncepty jako konvergence, participace, inter hypertextualita, transmedialita, kód či virtualita, jež jsou s dnešními médii nejčastěji s zájmu však nezůstávají ani zcela nové fenomény, které se objevují v souvislosti s digitali revizi dosavadních přístupů ke studiu médií. Společenské dopady používání digitálních médií jsou detailně probírány v rámci kurzu Digit a společnost [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=YMSMK013P probíhající v rovině diskursu i rozsah transformace moci související s digitalizací komuni procesů tematizuje kurz Komunikace a moc [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index. do=predmet&kod=YMSMK025PV"] . Otázky spojené převážně s verbální komunikací, konkrétně pro persvazivních strategií přibližují předměty Nová rétorika: média, ideologie a argumentace is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=YMSMK012P"] a Média jako nástroj mani "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=YMSMK033PV"] . Další skupina naopak nahlíží digitální média ve vztahu k vizuální kultuře: Digtální umění a nová média [ is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=YMSMK032PV"] , Programovaný obraz [ U is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=YMSMK035PV"] , Mytopoiesis digitálníh obrazů a ikonologická analýza aktuálních mediálních fenoménů [ URL "https://is.cuni.cz/stu index.php?do=predmet&kod=YMSMK010P"] či seminář Současná vizuální kultura [ URL "https://i studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=YMSMK037PV"] .