Literární věda ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Literatura a literární věda tvoří jednu z os magisterského programu Elektronická kultura a Podobně jako rétorika, též literární věda pojednává literaturu jako určitý typ komponované tvoří svého čtenáře specifickým vypravěčským gestem. Emoční odezva na dílo je dána autorsk nikoli životním a emočním zakotvením konkrétního čtenáře. Literární dílo je tudíž v jistém na emoce a na zdánlivě racionální přesvědčení. K tomu, abychom mohli vnímat literaturu jak diskurs, je zapotřebí všímat si jeho formální výstavby (Strukturální poetika vyprávění [ U is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=YMSMK004P"] ). Literárně teoretické z rozbíhá tradičně humanitním směrem (Umění řeči a řeč umění - Platón, Aristoteles [ URL "ht studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=YMSMK018PV"] či Latinská rétorika [ URL "https:/ studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=YMSMK020PV"] ), ale též ve směru aplikace narato přístupu na texty nefikční povahy (Narativita v nefikčních žánrech [ URL "https://is.cuni. predmety/index.php?do=predmet&kod=YMSMK009P"] ). Právě důraz na přesvědčivost literárního díla, které však není jako literární chápáno, odk mediální sémiotika (Barthes: sociální mytologie, struktura, text [ URL "https://is.cuni.cz predmety/index.php?do=predmet&kod=YMSMK002P"] ). Příklad Barthesových mytologií nás zase v seznámit se s literárním kánonem, bez něhož nemůžeme analýzu aktuálních mediálních sdělení provádět. Ať již jde o zásadní zakotvení kultury v knize knih (Bible jako velký kód litera "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=YMSMK006P"] ), nebo v její m podobě v románové tradici (Kapitoly z teorie románu [ URL "https://is.cuni.cz/studium/pred do=predmet&kod=YMSMK005P"] ). Je tedy zjevné, že bez četby literárních děl, bez jejího teoretického zakotvení v naratolo sémiotice, ale ani bez důrazu na tradiční humanitní zřetel a komparatistickou perspektivu, netriviálně interpretovat současnou mediální komunikaci. Jakkoliv se však tato osa magiste programu cele a komplexně zaměřuje na verbální podobu komunikace, nachází svojí komplement perspektivu ve vizuální Mytopoetice digitálního věku [ URL "https://is.cuni.cz/studium/pre index.php?do=predmet&kod=YMSMK010P"] . Průsečíkem verbálního a vizuálního aspektu mediální sdělení je pak specificky pojatá Ikonologie [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/ind do=predmet&kod=YMSMK028PV"] , která obrací tradiční chápání vizuálního a verbálního: obraz literární text zase evokuje určitou perspektivu smyslu, jejíž klíčovou figurou je metafora