Témata k SZZ Sémiotika médií a vizuální studia (pro imatrikulaci od roku 2019) ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Studující si ke zkoušce (nejlépe po konzultaci s vedoucí/m diplomové práce a s vyučujícími předmětů) zvolí dvě témata z prvního a dvě témata z druhého okruhu a jedno téma z oblasti (celkem tedy odevzdá pět témat). Ve spolupráci s vyučujícími zpracuje konkrétní téma tak, že zformuluje problém, o nějž mu jeho význam a zaujme k němu vlastní stanovisko, které podpoří relevantními argumenty. Požadovaný rozsah textů k prvním dvěma okruhům (Sémiotika a rétorika a Sémiotika médií) je u teze z okruhu Mytopoetika 3-5 normostran. Teze musí vždy obsahovat název, anotaci a sezn sekundární literatury. Cílem je zformulovat stručné a jasné teze, které se mohou stát východiskem diskuse, nikoli obecný či referující výklad. Písemně zpracované teze je třeba zaslat tajemníkovi/tajemnici studijního programu 14 dnů p státní závěrečné zkoušky. Velmi doporučujeme s dostatečným předstihem před odevzdáním využít možnosti konzultovat vý tezí s vyučujícími. Průběh zkoušky: Komise u státní zkoušky vybírá dvě až čtyři teze z odevzdaných podkladů. Studující nejprve prezentuje své teze, poté následuje diskuse, v níž reaguje na otázky čle diskusi má studující prokázat jednak dostatečnou orientaci ve zvoleném tématu a detailní z literatury, jednak schopnost promýšlet související otázky a reagovat na jiné přístupy. Tematické okruhy: Sémiotika a rétorika (2 teze) 1. Problematika klasifikace a povahy znaku mezi sémiologií a sémiotikou (F. de Saussure; L S. Peirce; C. W. Morris; L. Hjelmslev; J. A. Greimas; R. Barthes; U. Eco; J. Deely). 2. Peircova a post-peircovská sémiotika: východiska, problémy, přesahy. 3. Strukturalismus a sémiologie: východiska, problémy, přesahy. 4. Sémiotické teorie kódu, jazyka a diskursu (R. Jakobson, U. Eco, N. Fairclough) 5. Problematika klasifikace a teoretického uchopení rétorické figury mezi tradiční a moder (Platón; Aristotelés; F. Nietzsche; Ch. S. Peirce; R. Barthes; Ch. Perelman; J. F. Lyotard 6. Sémiotika, rétorika a problematika argumentace. Teorie pojmu, soudu a úsudku. Toulminův Problematika fallacií. Problém výroku a výpovědi. Deduktivní, induktivní a abduktivní usuz 7. Tradiční a moderní pojetí metafory. Vztah metafory k povaze řeči. Sémiotické teorie met Kognitivistické a srovnávací teorie metafory. Metafora z hlediska teorie řečových aktů. (A Nietzsche; U. Eco; J. R. Searle; P. Ricouer; U. Eco) Sémiotika médií (2 teze) 1. Médium v rámci znakových a komunikačních modelů: komparace vybraných přístupů 2. Médium a technologie (H. Innis, M. McLuhan, N. Postman) 3. Analogová a digitální média, nová média (L. Manovich, F. Kittler, J. Parikka) 4. Jazyk – možnosti a meze reprezentace: vztah psaného a mluveného, gramotnost a racionali Harris) 5. Mluvní akty: základní definice, přístupy, klasifikace a jejich principy (J. L. Austin, Grice) 6. Znak a kontext: reference, neúplnost, nedoslovnost (F. Recanati, D. Sperber) 7. Problémy urbánní sémiologie: východiska pro analýzu komunikace v městském prostoru, kom přístupů. 8. Problémy sociální a aplikované sémiotiky médií: sémiotika fotografie, otázky filmové na intermediality. Mytopoetika (1 teze) Studující si dle vlastní rozvahy vybere současný vizuální fenomén (lze vybrat fenomén uměl neumělecký, od obrazu přes přírodní či obecně „světské“ fenomény až po selfies či AI-Art), aplikuje vybrané argumenty v rámci autora či autorů analyzovaných v kurzu „Mytopoetika“. D délka teze: 3-5 NS (= 5400-9000 znaků včetně mezer). Lze postupovat jak expozicí nefunkčno argumentů/tezí (= vybraný fenomén dané teze vyvrací či se jim vymyká, jakkoliv by na něj m teze pasovat a vysvětlit jej), tak naopak cestou jejich praktické aktualizace (= daný souč dané teze potvrzuje). Otázky budou směřovat jak k textu teze, tak obecně k autorům probíra zohledněním užité literatury. Cílem této části zkoušky je prokázat schopnost zorientovat s jeho argumenty prakticky aplikovat na současné fenomény.